Sök:

Sökresultat:

3077 Uppsatser om Relationen värd-gäst - Sida 1 av 206

Relationen familjehem : skola

Syftet med detta arbete Àr att genomlitteratur och en empirisk studie undersöka hur relationen familjehem - skolan kan se ut. Studiens problemformuleringar Àr: Hur kan familjehem uppleva relationen till skolan? Hur kan lÀrare uppleva relationen till familjehem? Hur kan socialsekreterare uppleva relationen familjehem - skola? Arbetet bestÄr av tvÄ delar. Den första delen bestÄr av en litteraturgenomgÄng dÀr lagstiftning och olika förhÄllanden kring familjehemsplacerade barn presenteras. Den andra delen Àr en resultatdel dÀr fem ostrukturerade intervjuer presenteras, varav tvÄ med familjehemsmammor, tvÄ med lÀrare och en med socialsekreterare.

Makt, motstÄnd och roller : en kvalitativ studie om relationen mellan klient och socialsekreterare

Syftet med studien var att undersöka relationen mellan klienter med missbruksproblematik och deras socialsekreterare inom socialtjÀnstens vuxenenhet. Vi ville söka reda pÄ hur klienter upplever relationen med sina socialsekreterare, vilken betydelse relationen har samt hur en bÀrande relation skapas. För att fÄ svar pÄ detta genomfördes fyra halvstrukturerade intervjuer med personer som har en pÄgÄende kontakt med en socialsekreterare inom socialtjÀnstens vuxenenhet. Som analysverktyg valdes ett maktperspektiv samt Goffmans dramaturgiska rollteori. Resultaten visade pÄ en variation i intervjupersonernas upplevelser av relationen till sina socialsekreterare.

Relationen som redskap för lÀrande : En studie av gymnasielÀrares syn pÄ relationen till eleverna.

Studiens syfte Àr att undersöka gymnasielÀrares uppfattningar om vikten av fungerande relationer mellan lÀrare och elever. Studien genomfördes med hjÀlp av kvalitativ metod dÀr Ätta gymnasielÀrare pÄ estetiska programmet intervjuades. Resultatet pekar pÄ att lÀrare anser att relationen till elever Àr viktig pÄ gymnasienivÄ. De lÀgger stor vikt vid goda relationer till elever och arbetar med att skapa dessa. I studien framkommer att lÀrare ser pÄ och anvÀnder relationer som ett redskap, som en del i arbetet att skapa goda förutsÀttningar för undervisning och lÀrande.

Jag och Du : Psykoterapipatienters upplevelser av den terapeutiska relationen

Inledning: Vad Ă€r det egentligen som hĂ€nder i den terapeutiska relationen mellan terapeut och patient? Som psykodynamisk terapeut kan det tyckas sjĂ€lvklart att grubbla över den terapeutiska relationens kvalitet eftersom relationen mellan patient och terapeut Ă€r central för förĂ€ndringsprocessen.Syftet med denna kvalitativa studie Ă€r att utforska patienters upplevelser av den terapeutiska relationen.FrĂ„gestĂ€llningarna fokuserar pĂ„ patienters beskrivningar av den terapeutiska relationen, vad som upplevs som hinder respektive frĂ€mjande för den terapeutiska relationen samt upplevelser av betydelsefulla ögonblick under terapin.Metod: I studien intervjuas fem patienter vars psykodynamiska terapi omfattat minst 50 sessioner.Resultaten visar att lugn och nĂ€rvaro hos terapeuten Ă€r betydelsefullt för den terapeutiska relationen. Den Ă„terkommande ritualen och rummet, som patienterna gĂ„r in i vid varje samtal, Ă€r viktigt för terapin och blir som en del av relationen. Ett bra möte beskrivs som ett tillfĂ€lle av bekrĂ€ftelse bortom orden. Ömsesidighet i den terapeutiska relationen och en kĂ€nsla av acceptans och vĂ€rme frĂ„n terapeuten har stor betydelse för den terapeutiska processen.Slutsatserna Ă€r att om patienten skall uppleva kĂ€nslomĂ€ssig ömsesidighet i den terapeutiska relationen krĂ€vs en terapeut med stark nĂ€rvaro i stunden.

Relationen-i nöd och lust : En intervjustudie av familjerÄdgivare om parrelationen

Vi har i vÄrt samhÀlle idag en hög skilsmÀssostatistik. Individerna i parrelationer har problem att fungera tillsammans pÄ ett tillfredstÀllande sÀtt. Denna studie baseras pÄ intervjuer med familjerÄdgivare som hanterar par som har problem i relationen. I undersökningen har jag valt att försöka svara pÄ vad som familjerÄdgivaren anser kunna skapa höga förvÀntningar pÄ relationen samt hur dessa förvÀntningar pÄverkar relationen. Den belyser Àven de aspekter som Àr viktiga för att en relation skall fungera och vad familjerÄdgivaren kan göra för par som har problem i relationen.

Sjuksköterska och nÀrstÄende - en mellanmÀnsklig relation sedd ur sjuksköterskans perspektiv : -en intervjustudie

SAMMANFATTNING Sjukdom hos en familjemedlem drabbar hela familjen. Om nÀrstÄendes behov i vÄrdsituationen inte uppmÀrksammas av sjuksköterskan kan ett lidande uppstÄ. Studiens syfte var att belysa sjuksköterskans upplevelser av relationen med nÀrstÄende för att pÄ sÄ sÀtt fÄ en ökad insikt om faktorer som kan pÄverka relationen. Metoden var en intervjustudie med kvalitativ ansats. Sex sjuksköterskor som arbetade pÄ olika medicinska avdelningar intervjuades.

Relationen mellan vÄrdaren och vÄrdtagaren inom rÀttspsykiatrin

Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur anstÀllda inom rÀttspsykiatrin ser pÄ relationen mellan sig sjÀlva och vÄrdtagarna, samt att studera de olika aspekter som berör relationen i vÄrdandet, bland annat maktrelationen och vÀnskapsrelationen. Uppsatsen baseras pÄ en kvalitativ studiemetod med semistrukturerade intervjuer. Nio stycken anstÀllda vÄrdare (undersköterskor och skötare) frÄn en avdelning inom rÀttspsykiatrin i VÀxjö deltar i studien. Resultatet visar att relationen mellan vÄrdare och vÄrdtagare Àr en viktig aspekt inom vÄrden, och att relationen Àr basen inom vÄrden för att kunna erbjuda bra vÄrd till patienten. Intervjupersonerna menar att: En bra relation mellan vÄrdare och vÄrdtagare kÀnnetecknas av att vÄrdaren ska kunna skapa förtroende, tillit i relationen, samt stödja och tillfredsstÀlla patientens behov med hjÀlp av relationen.

Relationen till nÀrstÄende efter förvÀrvad ryggmÀrgsskada: en litteraturstudie ur den skadades perspektiv

Att drabbas av en ryggmÀrgsskada innebÀr en stor omstÀllning i livet bÄde för den drabbade och nÀrstÄende. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva personers upplevelser av relationen till nÀrstÄende efter förvÀrvad ryggmÀrgsskada. 11 vetenskapliga artiklar analyserades genom kvalitativ innehÄllsanalys. Analysen resulterade i sex kategorier: Att relationen till familjen blev starkare: nÀrstÄende gav stöd och motivation att acceptera och hantera situationen: att behöva hjÀlp frÄn nÀrstÄende och ha svÄrt att ta emot den: att leva ihop med partnern blev svÄrare efter skadan: ryggmÀrgsskadan pÄverkade förÀldrarollen: begrÀnsningar i umgÀnget med vÀnner. Genom denna litteraturstudie kan sjuksköterskor fÄ en förstÄelse för hur personer med ryggmÀrgsskada upplever relationen till nÀrstÄende och pÄ sÄ sÀtt möta behov som finns.

BÀstisar: Unga kvinnors upplevelse av relationen till sin bÀsta vÀn

VÀnskap har mycket stor betydelse i mÀnniskors liv, men Àr Àn sÄ lÀnge ett outforskat Àmne. VÀnskapsrelationer utgör ett socialt stöd som Àr viktigt för psykiskt vÀlmÄende och mental hÀlsa. Syftet med föreliggande studie var att öka förstÄelsen för hur ?bÀstisrelationen? mellan tvÄ unga vuxna kvinnliga bÀsta vÀnner kan gestalta sig. HuvudfrÄgestÀllningen var; vilka centrala teman karaktÀriserar relationen? En explorativ ansats tillÀmpades och kvinnornas egna upplevelser av relationen stod i fokus.

Vilken Àr relationen mellan koncentrationsförmÄga och cykellyssning?

Denna uppsats behandlar ÀmnesomrÄdet relationen mellan koncetrationsförmÄga och cykellyssning. Cykellyssning innebÀr att en person sitter pÄ en vanlig stol och cyklar pÄ en trampmaskin under tiden  den lyssnar. I uppsatsen ingÄr en fallstudie..

Den terapeutiska relationen : en fenomenologisk studie

Intresset för den terapeutiska relationen har varit stort Ànda sedan psykoanalysen utvecklades och har ökat under de senaste decennierna. Begreppet diskuteras fortfarande inom psykoanalytisk teoribildning och har Àven blivit ett viktigt omrÄde för den akademiska psykoterapiforskningen. En forskningstradition som syftar till att förstÄ olika psykologiska begrepp Àr fenomenologin. Syftet med denna studie Àr att förstÄ begreppet terapeutisk relation som psykologiskt fenomen. Psykodynamiska psykoterapeuters upplevelse av den terapeutiska relationen förmedlad genom en intervju analyserades med hjÀlp av fenomenologisk metod.

Att vÄrda relationen med nyckelkunder

Studien har visat att bÄda företagen har ett huvudsyfte och detta Àr att jobba med befintliga nyckelkunder för att skapa och bevara lÄngvariga affÀrsrelationer med dem. BÄda företagen fokuserar pÄ att identifiera och tillfredstÀlla kundernas behov, samt att engagera bÄda parterna i relationen. Kommunikation Àr en viktig faktor i relationen, för att skapa en dialog, vilket leder till utbyte av information, idéer och kunskaper. Förtroende och kundlojalitet ocksÄ Àr en av viktiga faktorerna för att skapa en lÄngvarig affÀrsrelation. Allt det hÀr utgör en viktig grundsten för att kunna vÄra och underhÄlla sin relation med befintliga kunder.

Relationen mellan sjuksköterska och patient nÀr sjuksköterskan Àr stressad

Uppsatsens syfte var att belysa relationen mellan sjuksköterska och patient nÀr sjuksköterskan var stressad. För att fördjupa oss i relationens betydelse har vi anvÀnt oss av Joyce Travelbees teori kring mellanmÀnskligheten. Uppsatsen Àr gjord som en systematisk litteraturstudie dÀr sex artiklar analyserades. VÄrt resultat visade att stress pÄverkade relationen negativt. VÄra fynd visade att förmÄgan att skapa en relation minskade dÄ bÄde sjuksköterskan och patienten skapade en distans till varandra.

Relationen mellan sjuksköterska och patient nÀr sjuksköterskan Àr stressad

Uppsatsens syfte var att belysa relationen mellan sjuksköterska och patient nÀr sjuksköterskan var stressad. För att fördjupa oss i relationens betydelse har vi anvÀnt oss av Joyce Travelbees teori kring mellanmÀnskligheten. Uppsatsen Àr gjord som en systematisk litteraturstudie dÀr sex artiklar analyserades. VÄrt resultat visade att stress pÄverkade relationen negativt. VÄra fynd visade att förmÄgan att skapa en relation minskade dÄ bÄde sjuksköterskan och patienten skapade en distans till varandra.

SÄngpedagog ett relationsyrke: vilken syn har sÄngpedagogen
pÄ relationen mellan lÀrare och elev?

Studien behandlar hur nÄgra sÄngpedagoger frÄn olika stadier ser pÄ relationen mellan lÀrare och elev i den enskilda sÄngundervisningen. Syftet var att undersöka hur sÄngpedagoger pÄ olika stadier upplevde lÀrare-elev relationen och hur denna kunde pÄverka undervisningen. Vi har byggt studien pÄ litteratur i Àmnet samt intervjuer med sex sÄngpedagoger frÄn tre olika stadier: kommunala musikskolan, gymnasieskolan samt Musikhögskolan. I litteraturgenomgÄngen belyses lÀrarens ökade ansvar i relationsarbetet, relationens uppbyggnad samt relationsproblem i undervisningen. Resultatet visar att alla lÀrare mer eller mindre anser sig jobba med relationen mellan lÀrare och elev samt att de har ett ansvar i att den ska bli bra.

1 NĂ€sta sida ->